Projekt organizacji ruchu na szlaku turystycznym należy przygotować dla każdego miejsca w pasie drogi publicznej, w którym planujemy ustawić znak.
Projekt organizacji ruchu a przebieg szlaku
Przygotowanie projektów organizacji ruchu należy rozpocząć od analizy przebiegu szlaku turystycznego, który projektujemy. Już na podstawie pobieżnego przeglądu map będziemy w stanie wstępnie określić rozmieszczenie i koncentrację miejsc wymagających przygotowania POR-ów.
W terenach leśnych, słabo zurbanizowanych zazwyczaj wykonuje się mniejszą ilość projektów. W terenach miejskich, o gęstej sieci dróg i zabudowy, konieczne bywa opracowanie kilkunastu POR-ów na każde 1000 metrów szlaku.
POR POR-owi nierówny
Projekt organizacji ruchu zawiera konkretne elementy (co to jest POR i z czego się składa). Na mapę naniesione zostają informacje o geometrii drogi oraz o punktach ustawienia istniejących znaków wraz z podaniem typu znaku. Do tak przygotowanego podkładu dodajemy informacje o nowych znakach, które chcemy umieścić (typ znaku oraz precyzyjna lokalizacja, wraz z informacją o konstrukcji wsporczej, która zostanie użyta).
Czasami na mapie projektu zmiany stałej organizacji ruchu będzie trzeba umieścić tylko jeden dodatkowy element. Na przykład, gdy planujemy „podwiesić” znak szlaku rowerowego R-1 na słupku, na którym znajduje się już inny znak (Uwaga! Nie pod wszystkimi typami znaków wolno umieszczać dodatkowe znaki.) – na mapce znajdzie się zarys ukształtowania drogi, miejsce umieszczenia istniejącego słupka oraz dodawany przez nas znak.
Inaczej sytuacja będzie wyglądała w przypadku skomplikowanego skrzyżowania, przy którym istnieje wiele znaków. Po pierwsze na plan musimy nanieść wszystkie istniejące znaki, po drugie dodajemy wszystkie znaki, który zaplanowaliśmy.
W związku z różnicami w stopniu skomplikowania projektów organizacji ruchu zmieniają się ceny wykonania POR-ów.
Jak powstaje projekt organizacji ruchu na szlaku – w terenie
Korzystając z dostępnych podkładów kartograficznych oraz odwzorowań satelitarnych, czy zdjęć lotniczych ustalamy:
- numery i kategorię dróg
- potencjalne miejsca umieszczenia znaków.
Tak przygotowani, z podkładami kartograficznymi w odpowiedniej skali, udajemy się w teren. W zależności od technologii, którą dysponujemy, prace terenowe nad projektami mogą zostać zrealizowane formie papierowej lub cyfrowej.
Przemierzamy cały szlak zgodnie z przebiegiem wskazanym w koncepcji. Na mapach zaznaczamy miejsca, w których należy umieścić znaki. Procedurę powtarzamy w obu kierunkach, gdyż niezmiernie rzadko zdarzają się trasy jednokierunkowe. Oznakowanie szlaku ma być czytelne dla podróżujących, bez względu na kierunek, w którym zdecydowali się z niego skorzystać.
Projekt organizacji ruchu – opracowanie dokumentacji
Kiedy zakończymy prace terenowe, konieczne jest dalsze opracowanie zebranych materiałów pod względem:
- merytorycznym
- kartograficznymi
- estetycznym.
Przygotowane projekty należy sprawdzić pod względem merytorycznym. W tym przypadku kontrolujemy przede wszystkim:
- kompletność dokumentacji
- zgodność zaproponowanych rozwiązań z prawem
- prawidłowość zastosowanych symboli i nazw znaków
- prawidłowość kierunków, w których znaki zostały umieszczone
- zapisy w metryczkach
Projekt organizacji ruchu sprawdzamy także pod względem kartograficznym. Ważne są skala i aktualność zastosowanego podkładu oraz odpowiednie opisanie orientacji map.
Istotna jest także estetyka dokumentacji POR. Od jej czytelności i przejrzystości może zależeć opinia zarządcy drogi.
POR – kompletna dokumentacja
Kompletna dokumentacja wszystkich POR-ów składających się na oznakowanie szlaków – w wersji papierowej – musi trafić do odpowiednich urzędów. Przede wszystkim do jednostek zarządzających ruchem drogowym oraz bezpośrednich zarządców poszczególnych dróg.
Potem pozostaje oczekiwanie na opinie. W niektórych przypadkach konieczne będzie uzupełnienie dokumentacji, czy ponowne wykonanie niektórych POR, a nawet wskazanie zupełnie nowego przebiegu szlaku, na niektórych odcinkach.
Wykonawca projektów organizacji ruchu – Skaut.pl – biuro@skaut.pl